Nieuws

Count your Blessings, not your problems

Hoe je met de juiste instelling en wat interessante experimenten, alle tekortkom… Lees meer

Voldoende Slapen is net zo essentieel als Voeding!

Het belang van een flinke dosis aan Vitamine Zzz… Lees meer

Hoe jij je Motivatie Motor weer kan laten gieren!

Chaos, Hysterie, Paniek, Radeloosheid.. kortom.. je ziet het even niet meer zitt… Lees meer

Ben jij klaar voor een LifeStyle Lente Schoonmaak?

Laat je inspireren door deze 7 LifeStyle Lente Schoonmaak Acties De lente is i… Lees meer

De bouwstenen

Bij iMA-Training&Begeleiding wordt er eclectisch gewerkt. Dat wil zeggen dat er een keuze wordt gemaakt uit verschillende methodes, leermodellen, interventie-technieken en communicatiestromingen die afgestemd zijn op de persoon en de situatie. De basis is vanuit de humanistische stroming wat inhoud dat ieder mens als uniek wordt gezien en zo zijn eigen pad bewandelt. Zonder te oordelen en met onvoorwaardelijke acceptatie wordt de begeleiding aangeboden.

Tijdens de begeleiding wordt er gebruik gemaakt  van de "Rational Emotive Behavioral Therapy" (REBT) van Albert Ellis (1913), uit de cognitieve gedragstherapie. Negatieve gedachten worden omgezet in positieve gedachten. Het gaat hierbij om een methode waar zowel het verstand als het gevoel een belangrijke rol spelen in hoe wij situaties interpreteren en welk gedrag hier uit voortkomt.

De Solution Focused Brief Therapy (oplossingsgericht werken) werd in de jaren 80 ontwikkeld door De Shazer, Berg en hun collega’s van het Brief Family Therapy Center in Milwaukee, VS. Zij bouwden voort op de inzichten van de ontwikkelaars Watzlawick, Wekland en Fish (1974)

Tijdens het oplossingsgericht werken is de sfeer positief en gaat het om korte, maar effectieve interventies die doelgericht en vooral toekomst gericht van insteek zijn. Nadat er een doel geformuleerd is, wordt er gekeken naar uitzonderingen op het probleem en is de aandacht vooral gericht op de sterke kanten van de persoon.

Competentiegericht leren is gericht op het vergroten van de persoonlijke vermogens. Daarbij wordt uitgegaan van de vermogens waar iemand al over beschikt. Het gaat dan over een combinatie van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten die eerder zijn eigen gemaakt. Met competentiegericht leren wordt er geprobeerd om de competenties die iemand al heeft te vergroten en dus vaker in te zetten. Daarnaast gaat het erom nieuwe/effectieve competenties te ontwikkelen en verbeteren.

NLP ofwel Neuro Linguïstisch Programmeren komt uit de Verenigde Staten en is ontwikkeld in de jaren zeventig. De grondleggers van NLP zijn John Grinder en Richard Bandler. Zij bouwden voort op het werk van Gregory Bateson (een antropoloog), Milton H. Erickson (Hypnotherapeut en psychiater), Virginia Satir (een gezinstherapeute), Noam Chomsky (hoogleraar taalkunde), Alfred Korzybski (grondlegger algemene semantiek), Paul Watzlawick (communicatiewetenschapper),  Moshé Feldenkrais (natuurkundige en neurofysioloog) Linus Pauling (scheikundige) en verschillende anderen. NLP wordt beschouwd als eclectische psychologie. In NLP worden subjectieve ervaring onderzocht door middel van het bepalen van structuren (elementen en verbanden) in onze beleving. Een methode om te modelleren. Een manier om menselijke vermogens overdraagbaar te maken met behulp van psychologische veranderingstechnieken. NLP biedt mogelijkheden om harmonieuze relaties op te bouwen en zowel de inter- en intra persoonlijke communicatie te verhelderen en te versterken.